Storfjordens Automobil Klubb

Veteranbilklubben for hele Sunnmøre

GAMMEL ER IKKE HISTORISK SIER FIVA  
Kan dieselbiler og kjøretøy som brukes daglig ikke være historiske? 
Alle er ikke helt enig med FIVA sine definisjoner.

 
"Biler må være minst 30 år gammel og ikke brukes daglig er utgangspunktet, men FBHVC (Board of the Federation of British Historic Vehicle Clubs) har bedt Europa til å revurdere sin holdning. Den europeiske foreningen som overvåker rettighetene til klassiske bilentusiaster over hele verden mener at mange biler - selv de som er over 30 - ikke oppfyller kriteriene som "historiske kjøretøy ".

FIVA - den europeiske paraplyorganisasjonen for historiske kjøretøy klubber har definert hva som anses som en "historisk" kjøretøy. Men de smale parameterne kan utelukke mange aksepterte klassikere, angir dem kun som "gamle", ikke "historiske". - Kun sistnevnte gir rettigheter til redusert eller null beskatning i enkelte land.

Samtidig som FIVA lobbyer EU politikere til å innføre unntak fra lave utslippssoner (LEZs), har FIVA's president Patrick Rollett identifisert "historiske kjøretøy" som: Et mekanisk drevet vei-kjøretøy minst 30 år gammel, bevart og vedlikeholdt i en historisk korrekt tilstand og ikke brukes som et middel til daglig transport. Disse kjøretøyene er en del av vår tekniske og kulturelle arv, og bør ikke bli slått i hartkorn med gamle, dårlig vedlikeholdt biler som brukes som billig, hverdags transport når de vurderer problemet med urban luftforurensning.

Denne uttalelsen er viktig fordi hvis regjeringer og andre offisielle og juridiske organer godtar en slik beskrivelse for historisk kjøretøy, kan det føre til at dette bli den aksepterte definisjonen over hele linja. Dermed vil ingenting bygget etter 1986 i dag anses som historisk. Dette vil dele produksjonslivet av noen klassikere, som for eksempel Saab 900 eller første generasjon Range Rover for eksempel i to, til tross for at der er få større forskjeller mellom pre- og post-cutoff biler. I tillegg kan alle som har endret sin bil få sin historiske status nektet, uansett hvor gammel den er, fordi det ikke lenger er i "riktig tilstand.

Brukes et kjøretøy til "daglig transport" kan det også nektes å blir sett på som historisk. Mange entusiaster har pre-1986 klassikere som er blitt endret for å gjøre dem mer egnet for regelmessig bruk i det 21. århundre. Skal disse straffes for sikkerhetsbevisst oppgraderinger av fjæring og bremser, slik at bilene kan brukes og sees oftere (ironisk nok sikre en mer utbredt eksponering for "teknisk og kulturarv" ?

FIVA har ennå ikke avslørt hvor tett de vil avgrense og følge opp denne definisjonen, og om "daglig transport" betyr nettopp det. Imidlertid ser det ut  at cut-off dato 1986 kan ha blitt påvirket av mange LEZ(Low Emission Zones) rettet mot dieselbiler, og FIVA sitt syn er at "svært få historiske biler har dieselmotorer".

Styret i Federation of britiske historiske kjøretøy klubber har steppet inn for å roe medlemmer og klassikere entusiaster. Geoff Lancaster, kommunikasjonsdirektør ved føderasjonen sa: «Dette er konsepter for bruk i Fiva virksomhet og ikke ment å bli innlemmet i EU eller annen lov. Den FBHVC har bedt FIVA trekke tilbake sin pressemelding for å gi FIVA utøvende tid til å vurdere sin posisjon på LEZs på hensiktsmessig måte og med tilbørlig samråd med de nasjonale forbundene.

Ingen bilder

LOGG INN 

for å se kjøretøyregister og andre sider forbeholdt medlemmer

FacebookTwitterGoogle Bookmarks
Ingen bilder

SAK hjulhuset

Copyright © 2013. All Rights Reserved.